מטריות, מקלות וסוסי ים

הטכנולוגיה של המטריות ומקלות ההליכה לא עברו כל שינוי מהותי במאה השנים האחרונות וזאת למרות כל המהפיכות של סוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21. האם יכול להיות שאנחנו לא נוטים לשנות, או להחליף בקלות כלים מסורתיים הקשורים בצורה מהודקת עם התרבות שלנו?   umbrella6

לא מכבר נקלעתי בלונדון לחנות גדולה וישנה למטריות. חלון הראווה של החנות – "ג'ימס סמית' ובניו" שמה, היה עמוס במטריות מבהיקות ומקלות הליכה מצוחצחים ומלוטשים מכל הסוגים ומכל הצבעים. העיצוב המוקפד שיווה למקום מראה של עולם ויקטוריאני של פעם, ועם קצת דמיון יכולתי לשמוע את המרכבות ונקישת פרסות הסוסים שנעו בשדרה הסמוכה.

המטריה, חשבתי לעצמי, היא אחת מאותן טכנולוגיות ישנות שלא עברו כל שינוי מהותי למרות כל המהפיכות הטכנולוגיות של סוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21. נכון שמדובר בטכנולוגיה פשוטה ובסיסית שעונה על צרכים אלמנטרים כגון הגנה מטיפות גשם, ובכל זאת נראה כי העולם החדש עם רשת האינטרנט והדיגיטל איכשהו פסחו עליה. נדמה שאנחנו לא נוטים לשנות או להחליף בקלות כלים מסורתיים הקשורים לתרבות שלנו, ומתאים לנו שמרי פופינס תמשיך לעופף לה עם המטריות.

IMG_7659

בחנות עצמה המוכר הצעיר מתחיל לפתוח מטריות מכל הסוגים. במקביל, הוא מושיט לי דף נייר המכיל משהו מההסטוריה של החנות ובעליה. אני מבין כי מדובר בחנות המטריות הגדולה והעתיקה באירופה, והמטריות של ג'יימס סמית' נפרשות היום בכל רחבי העולם.

נפתחת לה מול מטרייה גדולה עם מה שנראה כבד משי שחור. מדובר במטרייה שיוצרה בשנת 1830, השנה שבה הוקמה החנות. אני שומע מהמוכר כי החומרים של הידיות והמסגרות של המטריות היו מורכבים בעבר מאוסף של חומרים אקזוטיים שכללו, בין היתר, עצמות לוויתנים, שנהב פילים וסוסי ים.

IMG_7661
מטרייה פס ייצור: 1830

מקלות ההליכה של ג'ימס סמית' הם סיפור מרתק לא פחות. עד שנות ה-20 של המאה הקודמת, מקל ההליכה היה חלק בלתי נפרד מלבושו של הגבר. החנות ייצרה מקלות מעצים שונים שגדלו ברחבי האימפריה ויועדו למטרות מגוונות, ולא רק בעבור הג'נטלמן האנגלי המהודר. במהלך מלחמת העולם הראשונה, לדוגמא, חומש הצבא הבריטי במאות אלפי מקלות (swagger sticks) תוצרת ג'ימס סמית'. אלה היו מעין מוטות קצרים עם ראשי מתכת מעוטרים שהיו חלק מההופעה הייצוגית של איש הצבא בעת ההיא. מאוחר יותר אני קורא באתר על יער של מקלות. ספורו של לקוח אמריקאי שביקש לרכוש מהחנות מקלות הליכה ממגוון העצים הקיימים באנגליה, וקיבל מעל ל-70 מקלות.

IMG_7664

IMG_7664

היכן אתם מייצרים את המטריות? אני שואל את הבחור שממשיך כל העת לחשוף מיני מטריות ישנות ומשונות. "גם כאן", הוא משיב לי, ומצביע על פתח מאחור היורד למרתף למטה. הוא מסרב בכל תוקף לאפשר לי לרדת לשם, עד שהתרצה, נטל את האייפון שלי ונעלם בתחתית כדי לעשות כמה צילומים. הנה מה שנראה כבית מלאכה ישן ולא מסודר בלשון המעטה.

IMG_6799

כאן מייצרים מטריות

הזמן עושה את שלו והמוצר העיקרי שמקומות מן הסוג הזה מייצרים נקרא, מסורת. ואם מדברים על מסורת, לחנות יש גם עמוד האינטרנט בו אפשר לרכוש חלק מהמטריות של ג'ימס סמית' ובניו, המיוצרות כאן בעבודת יד. יש גם משלוחים מעבר לים. ואם חשקה נפשכם במטריה, או אולי במקל הליכה מעוצב המתאים למידותכם? כל מה שאתם צריכים, מסבירים שם באתר, זה לכתוב לנו מה הגובה שלכם.

—————————-

——————————————————-

אהבת? עורר בך עניין? אנא השאירו תגובה כאן...