סיפור לולאה

3333333333333

———————-

מעשן ומעשן

לא מכבר פרסמתי כאן בבלוג פוסט על רכבות קיטור והנחתי בו קובץ של קטר מעשן. התנועה נותנת בו חיים. אני מביט בקטר המדומה הזה ויכול כמעט לשמוע את הצפירה המתגלגלת שלו. אני גם מדמיין את הפחם הבוער בתנור ואת המים הרותחים בדוד הקיטור שאדיהם מניעים את הטורבינות, ויחד עם אבק הפחם, מיתמרים לשמיים כדי ליצור עננים אינסופיים.

888888888888

עשן ושלוליות

התמונה של הקטר המעשן – אחד הפיתוחים היותר מוצלחים של המהפיכה הטכנולוגית במאה ה-19, הינה מה שמכונה: גיפ, Gif או Animated Gif – פורמט של תמונה מונפשת שקיבלה תנועה באמצעות דחיסת תמונות לקובץ מחשב. כאשר הופיעו הגיפים הראשונים ברשת האינטרנט לפני כ-20 שנה, הם חוללו מהפיכה קטנה בגלל היכולת להוריד ולצפות בתמונות גדולות יותר, ובשלב מאוחר, גם לדחוס מספר רב של תמונות בקובץ, וכך להפכו בעצם למעין סרט וידיאו שחוזר על עצמו בלולאה.

היכולת של הגיף לתאר בכמה שניות מצבים החוזרים על עצמם הפך אותו לכלי יעיל ליצירת תכנים מרומזים וחווית של תנועה. אם אתם רוצים למשל לספר ברשת סיפור קצרצר, קובץ גיף קצר ואסוציאטיבי הוא המועמד הטבעי שלכם. הנה דוגמא: סיפור ששיגע בזמנו את הרשת. ומה צריך יותר מילד וכלב ושלולית של בוץ? אותי הגיף הזה שלח היישר למחוזות הילדות הבוציים של ילדותי.

boy

6 מיליון שנים ב-6 שניות

סיפור אנושי לא פחות מתרחש כאן. זו היא עלילה פתלתלה אודות מין מסוים, יונק סקרן ממשפחת ממשפחת ההומונידיים ששרד בכדור שלנו אולי כנגד כל הסיכויים. המין הזה החל ללכת על שתיים, לגדל מוח נפוח, כמעט פי שלושה מקופי אדם אחרים, ולהתפשט בהדרגה בכל איזורי הפלנטה תוך שהוא מביית לתועלתו צמחים ובעלי חיים. הוא גם פיתח תקשורת וטכנולוגיה, כולל רשת מחשבים וקבצי גיף שיודעים לתאר את התהליך הזה שארך כ-6 מיליוני שנים, בכמה שניות בודדות.

anigif_enhanced-5572-1447101973-2

המקור Imgur 

עלילה קטנה ונצחית

התכונה היותר חזקה של ה-גיף הינה מה שאפשר לכנות: הנצחיות "המדומה" שלו. התנועה החוזרת ונשניית של העצם או התופעה הנראים במסך מרמזת על סוג של עלילה מופלאה שאין לה גבולות. אם נשוב לרגע אל הקטר למעלה נראה כמובן שהוא ממשיך להתנשף ולהעלות עשן.

בעולם האמיתי, פליטה מאסיווית ורציפה של אדי קיטור וחלקיקי אבק פחם במשך תקופה ארוכה ורציפה הייתה עשוייה לחולל שינויים באטמוספירה של כדור הארץ. אלא שהקטר שלנו נמצא במציאות מדומה שמתקיימת במרחבי הרשת. למציאות הזאת הגדרה משלה לחיי נצח. הגיף – והסיפור שהוא מספר, יתקיימו כל עוד תתקיים גם המסגרת שמאפשרת זאת, דהיינו: הפרטיכלים המתאימים, הבלוג והאתר שמאחסן אותו. כל עוד אלו יהיו, הקטר ימשיך לצייר עננים בשמיים.

———————–

———————————————–

אהבת? עורר בך עניין? אנא השאירו תגובה כאן...