מנה הגונה של שלווה

נהר קדום שנעלם, עצי צפצפה עתיקים, עשבים אקזוטים המכונים שבטבטים וארמון פאר, אקזוטי לא פחות, אלה, פחות או יותר, היו ההרהורים שחלפו במוחי בעודי מהלך, מפלס דרכי בתוך הסבך הצפוף של מה שמכונה: עמק הנהר הנעלם. עמק הנהר הנעלם הינו השם שנתן בזמנו אורי דימנד, מדריך הטבע ואחד מוותיקי הקבוץ הגושרים למסלול הזה שתווה, כמעט במו ידיו, ממש בגדה השמאלית של המלון הגושרים. המדובר בשמורת טבע קטנה שמרכזה הוא ערוץ נחל קורן. אין כאן חיות טורפות ואשדי מים גדולים שמעלים קצף אבל מדובר בכל זאת בחורש קטן ויפיפה עם נביעות ומפלי מים קטנים, וגם פלג מקסים שמפכה בסבך השרכים וצמחיית המים.

עמק הנהר הנעלם – פלג מים מקסים 

DSCN3597

המקום, אצבע הגליל, ואם תרצו הגדרה רחבה יותר, עמק החולה – חלקו הצפוני של מה שידוע כבקע הירדן. הסביבה הזאת כפי שנראית לעיננו כיום הינה חלק מנוף שעוצב ונחרט כתוצאה מתהליכים גיאולוגים מגוונים שהתרחשו באיזור לאורך מאות אלפי ומיליוני שנים. ראשיתו, בסדרה של קמטים וההעתקים בתקופות קדומות, לרבות התרוממות טקטונית שהביאה, בסופו של דבר, ליצירתו של אגם ענק שעומק מימיו הגיע בתקופת השיא, לפני כ-300,000 שנים, לכ-150-200 מטרים, ומפלס המים עד לגובה של כ-200 מטר מעל פני הים. עם השנים, האגם הקדום הלך והצטמצם, בעיקר כתוצאה מסחף נהרות, עצירת גשמים, ומוצא הירדן שהלך והעמיק והזרים מים לכנרת. חלקים גדולים של האגם הקדום יבשו, וחלקם הפך לביצות, עד לייבושו המלאכותי של "שארית" האגם – שנותר בדרומו, בשנות ה-50 של המאה הקודמת.

רחש המים והעשב

DSCN2861

DSCN2863.JPG

סביר להניח שבעתיד הרחוק תמונת הנוף תשתנה שוב, אולי ללא היכר. הטבע אינו נח לרגע. אני מתיישב על ענף עץ הנמצא על הקרקע ומקשיב לקולות. מרחוק מגיעים הדי דיבור, כנראה מאחת המרפסות של המלון. אבל הקולות הדומיננטים הם של החרקים והציפורים ורחש העשב וזרימת המים. עמק החולה כולו עשיר בפלגים ואפיקי מים שמקורם במי הגשמים והמעיינות, ונהרות גדולים כמו החצבני והבניאס שיוצאים ממרגלות החרמון, ונחל דן שמגיע ממעיין הדן. אחד מפלגי הדן זרם בזמנו לכאן, לעמק הנהר הנעלם, אלא שבצוק העיתים הזרימה פסקה ומקור המים העיקרי של הנחל הקטן הזורם במקום הוא מעיין הנקרא, קורן.

הדרך לשבטבטים…

DSCN2873.JPG

הסבך כאן מרתק. על רקע צמחי המים, התאנים והגפנים והצפצפות המכסיפות, נמצאים כאן גם שרכים ייחודיים הידועים בשם: שבטבטים גדולים. המדובר בסוג של שרכים – עשבים רב שנתיים שנראים כמו עצי אורן קטנים. אני למד כי עמק הנהר הנעלם הוא כמעט המקום היחיד בישראל בו נמצא השבטבט הזה, שהוא בעצמו מעין מאובן קדום, שריד לקבוצה של צמחים ועצי שרכים שגדלו בכדור הארץ לפני כ-270 מיליוני שנים וחלקם הפך, עם הזמן, למרבצים עצומים של פחם שנכרה בעולם גם בימים אלה.

בעלי חיים אוכלי עשב בורחים מהשבטבט בגלל הצורן שבעלים שגורם לשחיקת השיניים. ובכל זאת, אתרי טבע ורפואה אלטרנטיבית יוצאים מגדרם על מנת לתאר את הסגולות הרפואיות שלו, שמגיעים דווקא בגלל הצורן וחומרים אחרים כגון: אשלגן, חומצות ואלקלואידים שונים המצויים בו. על פי הטענה, הגבעולים ועלי השבטבט יודעים להרגיע, לעצור דימומים, לחטא כוויות, לטפל בזיהומי חיידקים, אבנים בכליות ודרכי השתן, בצקות, ועוד ועוד.

צמחים שיודעים להרגיע

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

היתרון הבריאותי העיקרי שאני מוצא בצמחים הללוו, ובכלל, בעמק הנעלם הזה זו מנה הגונה של שלווה. אני נדחק לי באיטיות דרך שער קטן ויוצא מהמסלול אל הדרך הסלולה שתחזיר אותי למלון.  גם המלון עצמו הוא סוג של הד וזיכרון לימים עברו, בהיותו ניצב על חורבותיו של ארמון החורף המפואר שנבנה כאן בתחילת המאה העשרים על ידי האמיר פע'ור השליט העותומני של צפון עמק החולה ורמת הגולן.

————————-

הגושרים, מלון בטבע דוגל ומקדם אורח חיים בריא וגישה ירוקה ואקולוגית, למען שמירת הטבע ואיכות הסביבה. יש בו 184 חדרים בסגנונות שונים המותאמים לזוגות ומשפחות ואגף בוטיק חדש. במתחם המלון מרכז ספורט ובריאות גדול, מוקף כרי דשא מוריקים, הכולל חדרי כושר, 2 בריכות שחיה מקורה ומחוממת ובריכת שחיה חיצונית. מסעדת המלון- מעניקה חוויה קולינרית גלילית בריאה, על טהרת חומרי הגלם המשובחים והבריאים של הגליל. להזמנות ופרטים: הגושרים מלון בטבע- 6816001- 04 www.hagoshrim-hotel.co.il

הצילומים: עמי בן בסט/מלון בטבע

הכתבה פורסמה במגזין מסע אחר אונליין http://www.masa.co.il/article/8277

אהבת? עורר בך עניין? אנא השאירו תגובה כאן...