אובדן המסתוריות

לא בטוח ששמעתם על ברנש בשם ארנסטו רינזי. הוא גם איננו מתארח בויקיפדיה, לפחות בינתיים. מה שיודעים על ארנסטו, פחות או יותר, זה שהוא נולד בוונציה בשנת 1836 אבל בבגרותו עבר ללונדון שם הוא חי כתכשיטן וצורף וגם צייר מניאטורות. הוא היה חבר באגודת הציירים שוחרי המיניאטורה וצייר דיוקנאות זעירים שחלקם אף פורסם באקדמיה המלכותית.

 

 

בשנה האחרונה, כך נדמה, הולכת ונסללת דרכו של ארנסטו רינזי לתהילה. מסתבר שצייר המיניאטורות האיטלקי  הותיר אחריו סוג של יומן הכתוב בשפה שאיש לא מבין. כתב היד המסתורי של רינזי עטור איורים, סמלים ואותיות משונות. וזה כבר משנה את כל התמונה. אניגמות, תעלומות וחידות סתומות הן כידוע חומרים מהסוג שמצית את הדימיון שלנו, ובעיקר, ספור משובח.

 

רינזי, הסתבר, השתמש באלף-בית סודי שהוא המציא. הטקסט שכתב נראה כשילוב של סמלים אסטרולוגים ואותיות שונות ומסולסלות, לרבות  יווניות, עבריות וסיניות. והכל, בכתב יד זעיר במיוחד. בדף יומן שלו המכיל במתכונת רגילה 21 שורות, הכניס רינזי יותר מ-100 שורות! בתוך הבליל הדחוס והסבוך הזה, מופיעים פה ושם, בשפה בלתי מוצפנת, שמות ואירועים היסטורים ואישיים כגון, ההתנקשות בחייו של מלך איטליה, אומברטו הראשון בשנת 1900, מותה של המלכה ויקטוריה בשנת 1901 וגם מותה של אשתו של רינזי שנה אחר כך. בכמה מדפי היומן נכללים גם משפטים בעלי אופי דתי כגון: ALL FROM GOD ALL FOR GOD.

Rinzi-Cryptogram-16

 

במהלך 2017 הוצג היומן במסגרת תערוכה שנפתחה ביוזמת בעליו – הספרייה לכתבי יד וספרים נדירים באוניברסיטת אילינוי אורבנה- שמפיין בארה"ב. היומן זכה לחשיפה גדולה וגם עורר הרבה רעשים, בעיקר בקרב אנשי הקריפטוגרפיה ומפענחי הצפנים של העולם. במהלך התערוכה פנו חוקרי כתבי היד באוניברסיטת אילינוי בדף הפייסבוק שלהם בקריאה פומבית נרגשת לקהילת המפצחים בבקשת עזרה.

להבדיל מכתב היד של וויניץ , כתב יד מפורסם מהמאה ה-15 שעדיין לא פוענח למרות נסיונות חוזרים ונשנים של מיטב החוקרים בעולם, כאן נראה שהמזל שיחק לחוקרים. מפענח צפנים לונדוני בשם טוני גפניי (Gaffney) הצליח כנראה לפענח חלק מהיומן. גפניי שיש לו רקורד מרשים בפצוח כמה צפנים עתיקים, השתמש לצורך הפענוח בטכניקות מגוונות, שכללו אנליזות של הכתב, בדיקת תדירות של מילים וכנראה גם כמה ניחושים. אין עדיין תמונה מלאה לגבי תוכן היומן, ובימים אלה ממש שוקד טוני גפניי על הפענוח המלא.

משמח, אבל אולי גם טיפה עצוב שהרי כל תעלומה שנפתרת יוצאית לה ממאגר החידות שלנו. אמר פעם הפילוסוף הדני, סרן קירקגור: Life is a mystery to be lived, not a problem to be solved.

————————

תודה(!) שהגעת לכאן. הבלוג הזה הינו יצירה אישית, תוצאה של השקעת עשרות רבות של שעות עבודה וסקרנות שנמתחת לקצה.

אשמח אם תשקל/י את האפשרות להשתתף בהשקעה בכל סכום שיראה לך. אני מצידי מבטיח להמשיך לשוטט ולהרים כל אבן שנראית מעניינת.

Other Amount: ILS

אהבת? עורר בך עניין? אנא השאירו תגובה כאן...