המכניקה של הכובע

——————–

בצהריים נקלעתי לחנות כובעים צבעונית וגדושה ברחוב שיינקין בתל אביב.

הקיץ בפתח וגם העולם, כידוע, הולך ומתחמם. אני נכנס פנימה על מנת לנסות ולאתר עבורי מגבעת מתאימה. המוכר: אל דאגה, אם הכובע קטן, נוכל להגדיל. הוא גורר מאחורי השולחן מכשיר קטן עשוי עץ ומספר שמדובר במכונה רוסית ישנה שקיבל בזמנו, לפני כשלושים שנה, מחבר כובען.

מתבונן במכונת הכובעים. היא נשענת, כך נראה, על בורג – טכנולוגיה פשוטה ועתיקת יומין. מסובבים את הידית לכיוון אחד, מסביר המוכר, והראש, כלומר הכובע הולך מתרחב.

בגולגולת שלי מתרוצצת המילה פְרֶנוֹלוֹגְיָה, תיאוריה משונה שפיתח בתחילת המאה ה-19 רופא אוסטרי בשם פרנץ יוסף גאל. לפי הפרנולוגיה, מתקיים קשר בין מבנה הגולגולת שלנו לאישיות ותכונות האופי. הפרנולוג היה מסתכל על מבנה הגולגולת ובמידותיה, ומגיע למסקנות לגבי האופי של בעליה.

 בתיאוריות פסיאדו-מדעיות, צריך להודות, יש לעיתים קסם מסוים, והן נופלות על אזנים קשובות, במיוחד אם יש בהן מסר עממי וקל לעיכול. תיאוריה דומה מן הסוג הזה המתבוננת גם היא בתווי הראש שלנו קרויה: פרסונלוגיה, או פסיוגנומיה שהיא חוכמת הפנים. התורה הזאת שמקורותיה, כנראה, עתיקים הרבה יותר, מתיימרת לאבחן קווי אופי על פי התבוננות בתווי הפנים. אלא שגם הפסיוגנומיה, בדיוק כמו הפרנולוגיה, איננה נסמכת על מחקרים מדעים שיטתיים ומבוססים, מה שמכליל את שתי התיאוריות הללו בקטגוריית הפסיאודו מדע.

הכובען שלי בחנות אינו נזקק לשום מתודה מדעית. הוא מסתכל על הכובע שאני בוחר, מעיף מבט חטוף בראש שלי ואומר שזה יתאים. מה אתם אומרים?

a

c

d

e

אהבת? עורר בך עניין? אנא השאירו תגובה כאן...