רגע חולף של קיימות

העננים, אלה שמקשטים כל כך יפה את השמיים שלנו, עברו בשנים האחרונות, כך נדמה, פיחות מסוים בדימוי שלהם. מדימוי מטפורי, רך וצמרירי, הם הפכו למונחים טכנולוגים יבשים בעולמות המחשוב ואחסון הנתונים. אמן הולנדי בן זמננו מנסה להחזיר את העננים למקומם הכמעט טבעי בתחום התרבות והאמנות. הניסיון מרהיב.

———————————
למה ענן?

כאשר חוזרים ואומרים לכם שהנתונים במחשב האישי שלכם, או בסמארטפון, מגובים ומאוחסנים בענן, אתם אמורים להיות רגועים מאחר והמשמעות היא שחלק גדול מ"החוכמה הדיגיטלית" שצברתם במחשב, או בסמארטפון שלכם, נשמר לו אי שם בחוות שרתים הממוקמת במקום לא ידוע, מוכן ומזומן לשליפה. השאלה האם אתם באמת יכולים לישון בשקט היא שאלה מעשית ומעניינת, אבל בואו ונניח לרגע את הפרקטיקה ונעבור לסמנטיקה.

שאלה לא פחות מעניינת, לטעמי, היא: למה ענן? מה בדיוק הקשר בין נתונים ומחשבים לבין אותו צֶבֶר של טיפות מים, או גבישי קרח זעירים שמרחף בשמיים, אוורירי ומשתנה ללא הרף? מסתבר כי יש לכך כמה וכמה סבות הקשורות להיסטוריה של המחשבים, ולדימויים שעלו במהלך העיצוב של הרשתות הראשונות. סקירה קצרה ניתן למצוא כאן. מה שברור זה שבעשור האחרון, בעיקר עם הקמת חוות השרתים הגדולות של החברות אמזון ו-אפל, הפך "הענן" למונח פופולרי בציבור הרחב, ושם נרדף לאחסון נתונים במחשב.

ואני מצייר עננים 

טכנולוגיות ענן ומחשוב ענן הפכו למונחים שגורים, ובכל זאת, הבחירה בגוש צמרירי, לבנבן-אפרפר, התלוי בשמיים הכחולים שלנו, כדי לייצג מאגר נתונים, נראית, איך לומר, בחירה בוטה מעט.

מאז ומתמיד שמשו העננים מקור בלתי נדלה של מטפורות בתחומי הספרות והאמנות, וגם הפילוסופיה. לדוגמא, באתונה העתיקה הוצג בשנת 423 לפנה"ס מחזה של אריסטופנס שנקרא: העננות, או: העננים. המחזה שמציג בצורה מזלזלת את סוקרטס הפילוסוף וגם מייחס לו כל מיני המצאות מגוחכות, מתייחס לעננים בשמיים כמקור של חוכמה, שמלמד אנשים (כמו סוקרטס) שיעור בענווה ויראה מהאלים.

השימוש התכוף בדימויי הענן בתרבות שלנו לא ממש מפתיע. מראה העננים בשמיים, כמו גם ההשתנות המהירה שלהם, מרגע לרגע, היא תמיד מראה מעורר השראה ואסתטיקה. נסו למשל לדמות לעצמכם שקיעות מרהיבות בלי עננים, או אולי שירים, בעיקר שירי ילדים, בלעדיהם. הנה כמה דגימות מהירות שקופצות לי בראש:

"עוד יש מפרש לבן באופק, מול ענן שחור כבד…" (לו יהי-נ. שמר), "כבר רוכבות במרום שיירות עננים, וכוכב אחרון שם נחבא אל כליו…" (סתיו, ש. חלפי). וגם כמה שירי ילדים מקסימים, כמו: "מעל לביתנו על הר הכרמל ענן ועננת יצאו לטייל, לבן מעילו הוא רקום בשוליו והיא במגבעת שוליה זהב…" (ש. בס, ש. בידרמן).

 ועוד אחד עם אנימציעה מקסימה (למטה): "בשמיים יפה התכלת, ואני מצייר עננים, אז אומרים ההורים: נו, ילד, גם אנחנו היינו קטנים…".

 

עודני ילד: מילים: ע. פלג. לחן: נ. טנא. ביצוע: מקהלת שרונית. אנימציה: לנה אומנסקי

עננים של מלאכים
יד אלוהים מעוננת

עצם הימצאותם של העננים בשמיים, בסמוך לאלים, הקנה להם בזמנים קדומים ובדתות שונות, מעמד של הוד וקדושה. בדת היהודית שמור לענן מעמד מיוחד בעת מתן לוחות הברית: " וַיַּעַל מֹשֶׁה אֶל-הָהָר וַיְכַס הֶעָנָן אֶת-הָהָר. טז וַיִּשְׁכֹּן כְּבוֹד-יְהוָה עַל-הַר סִינַי וַיְכַסֵּהוּ הֶעָנָן שֵׁשֶׁת יָמִים וַיִּקְרָא אֶל-מֹשֶׁה בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִתּוֹךְ הֶעָנָן.". (שמות כ"ד).

העננים בשמים, בצירוף הדמיון האנושי, הינם חומר משובח מאין כמותו לרקיחת יצורים בכל הצורות והגדלים. עדויות ליכולות המופלאות הללו של העננים אפשר למצוא ברשת האינטרנט בצורה של מגוון עצום של חיות ויצורים מיתיים למיניהם, החל ממלאכים, דרקונים, מפלצות-על וחייזרים, וכלה באלוהויות מאמונות ודתות שונות. במובן זה, הענן מזכיר את אבן החכמים – הגביע הקדוש של האלכימיה בימי הביניים, שהייתה יכולה להפוך כל חומר לזהב. אבל מה קורה אם מורידים את הענן מהשמים למטה, לאדמה?

פסלים של ערפל

זה בדיוק מה שעושה אמן הולנדי בשם ברנדוט סמיילד (Smilde). סמיילד מציג בשנים האחרונות סדרה של פסלי עננים המכונה: נִימְבּוּס (ענני גשם). הוא יוצר גופים של אדי מים (או במילים אחרות: עננים), במקומות שונים, בעיקר בתוך אולמות ציבוריים, ספריות, מוזיאונים וכנסיות. הענן נבנה בעזרת בקבוק ספריי מיוחד שמתיז אדי המים, וכמה מכונות ערפל שמפזרים חלקיקים זעירים שמתמזגים עם אדי המים.

בדיוק כמו בטבע, הסביבה של הענן המלאכותי צריכה להיות לחה וקרה, ללא זרמי אוויר חזקים מידי, וזאת, כדי שהענן לא ישקע מיד על הרצפה. משנוצר הענן, הזמן דוחק. האמן ההולנדי מתחיל להסתובב סביבו ולעצב צורה וגודל – בערך בקוטר של 3 מטרים. משהתממש הענן – הצלם ממהר להנציח אותו, רגע לפני שיתפוגג

בעבודה שלו מבליט סמיילד את אחת התכונות היותר מובהקות של הענן – הארעיות שלו. בראיונות שהעניק לאחרונה לכמה מגזינים, לרבות הניש'נל גיאוגרפיק, אומר סמיילד: לאנשים היה תמיד קשר מטאפיזי חזק לעננים. כל ענן שאני יוצר הינו בגדר יצירה המכוונת להיות בזמן ובמקום הנכון. אם אתם רואה תמונה (שלה) – סימן שכבר החמצתם אותה.

מוזמנים לבקר כאן בגלרית העננים (Nimbus) באדיבות האמן. נהניתם? תנו לייק למטה.

 

 ——————————

Special thanks to Berndnaut Smilde for letting me use pics from his Website.

מחסן האוצרות

אהבת? עורר בך עניין? אנא השאירו תגובה כאן...