אקסרכיה, סיפורה של שכונה לא נחמדה

כשעה וארבעים דקות טיסה מכאן, ממש במרכז אתונה, מתחבאת לה שכונה בשם אקסרכיה, המכוסה, כמעט נעלמת, בשכבות של גרפיטי צבעוני מכל סוג וצורה.

 במדריכי התיירות הקונבנציונליים היא נתפשת כמקום "לא נחמד", בלשון המעטה. אבל אם חשקה נפשכם בניחוח של חירות, להט נעורים ואמנות אותנטית, אקסרכיה היא ההימור שלכם.     

    

F

—————————————————————————————————-

 

"אקסרכיה?  הממ… יש מקומות נחמדים יותר"

אולי היה זה רק בדמיוני אבל התחושה הייתה שככל שהתקרבנו אל השכונה במרכז אתונה, גבר חוסר השקט אצל נהג המונית שלנו. "איך אקסרכיה" אני שואל אותו באנגלית, "שכונה נחמדה? כן", הוא אומר ומיד מוסיף, "אבל יש מקומות נחמדים יותר. יש שם הרבה מהגרים וסמים וגם הרבה אנרכיסטים. ומה עם המשטרה", אני שואל? "השוטרים לא נכנסים לשכונה הזאת", הוא משיב לי. לא ממש הופתעתי. קודם לכן, בדקתי בכמה אתרי תיירות ברשת וגם בררתי במלון, רק כדי לגלות שהרשויות והממסד התיירותי בעיר לא ממש ממליצים לבקר באקסרכיה. מאוחר יותר אני עתיד לגלות כי גם אנשי השכונה לא מתלהבים מביקורי התיירים. "איפה אתם רוצים שאעצור"? שואל הנהג? "כאן, זה בסדר", אני אומר. "תשמרו על עצמכם", הוא אומר ונעלם עם המונית בקצה הרחוב.

תנו לישון בשקט – אקסרכיה

K

אתונה של 2020 שונה בתכלית השינוי מהעיר העגומה והמסוגרת אותה בקרתי לפני כעשר שנים. היא נראית, אם להשתמש בלשון "מצבי רוח" עיר שמחה יותר. היוונים עמם שוחחתי – מלצרים, רוכלים ונהגי מוניות, טוענים שהפרנסה קשה ואין עבודה, אלא שהסביבה, כך נראה לי, משדרת משהו יותר אופטימי. אולי זה רק נדמה. כך או כך, למרות שאנו מצויים בעונת היובש של סוף ינואר, התיירים ממשיכים לגדוש את רחבי הפלאקה, הסינטגמה והשוק במונסטיראקי. האוכל והמוזיקה ערבים מתמיד. 

שימרה את הלהט המהפכני

אקסרכיה היא ספור אחר. היא קבלה את שמה אי-שם במאה ה-19 מאיש עסקים יווני בשם אקסרכוס שפתח באזור הזה חנות גדולה. את המוניטין שלה, לטוב ולרע, רכשה אקסרכיה בזכות שורה של אירועים שהפכו אותה למוקד של אקטיביזם פוליטי ואינטלקטואלי. יש אומרים קיצוני, עד כדי כך שהיא זכתה לכינוי של הרובע האנרכיסטי של אתונה.

אחד מהמקרים הללו התרחש בנובמבר 1973 וקשור בהתקוממות הסטודנטים באוניברסיטה הטכנית הלאומית שנמצאת על גבול השכונה. הסטודנטים שיצאו נגד המשטר הצבאי שהיה אז ביוון, יזמו שביתת מחאה ואף הקימו תחנת רדיו שקראה לאוכלוסייה לצאת כנגד המשטר. ההתקוממות דוכאה כמה ימים לאחר מכן בכוח טנקים. מאזן האבדות בנפש במהלך ההפגנות הגיע ל-24. משטר הקולונלים עתיד ליפול כשנה אחר כך, אולם השכונה, כך נראה, שימרה את להט המהפכה. היא הפכה למוקד של תנועות מחאה ותסיסה פוליטית כמו גם בסיס לתנועות שמאל רדיקליות. אחד האירועים היותר דומיננטיים בהיסטוריה הקרובה שלה התרחש בשנת 2008 כאשר שוטר ירה למוות בנער בן 15 מהשכונה והביא למערבולת של שביתות, מחאות ומעשי ונדליזם ברחבי יוון כולה.

תיירי האינסטגרם, אינכם רצויים כאן!

אנחנו מסתובבים ברחבי השכונה. קירות הבניינים, החנויות, הגדרות והספסלים, מכוסים כתובות גרפיטי שרובן כתוב ביוונית. אבל אתה לא צריך לדעת את השפה כדי להבין את הרוח האנטי ממסדית המנשבת בהם כנגד הקפיטליזם, המשטרה, הנאצים וחסידי תורות הגזע, וגם נגדנו, התיירים. אני חווה זאת בעצמי כאשר אני מנסה לצלם שדרה של חנויות עמוסות בציורים ססגוניים. שני אנשים נפנים כלפי ומבצעים סדרה של תנועות מאיימות שניתן לפרשן כמשהו כמו: תתחפף מכאן מיד, לכל הרוחות! זה בדיוק מה שעשיתי. 

Screenshot (810)
עמוד הפייסבוק של ET

אתר האינטרנט של ה-בי.בי.סי פרסם לא מכבר כתבה אודות ההתנגדות שיש בשכונה לתהליך המכונה גֶ'נְטְרִיפִיקַצְיָה שמשמעותו: חדירת אוכלוסייה מהמעמד הבינוני והגבוה לשכונות מצוקה עד כדי שינוי אופייה. חברת Airbnb ואנשים שבקשו באמצעותה להשכיר דירות בשכונה, סומנו כיעדים. בחודש ספטמבר האחרון הושחתו באקסרכיה מספר דלתות של דירות להשכרה בבניין דירות גדול. המעשה לווה עם כתבות גרפיטי שקראו לפנות את Airbnb. ברשתות החברתיות, לרבות בעמודי הפייסבוק שהוקמו, נכתבו משפטים כגון: "תיירי האינסטגרם, המשטרה לא תציל אותכם כאן", או,  "אתם לא רצויים כאן, ולא בטוחים כאן". אחד מהעמודים הללו שייך לקבוצה המכנה עצמה:Exarcheia Tourism (ET). באתר הם מגדירים עצמם כ: "התאגדות של פרטים המתנגדים לאוטוריטה, ומגינים, מרחיבים ומקדמים את החזון האלטרנטיבי והמרדני של אקסרכיה".

פיצוצים, עשן ורימוני גז

בקטע ווידאו (למטה) המופיע בעמוד שלהם נראית להקה השרה ומנגנת לפני קהל משולהב בשכונה. הקטע צולם כנראה באחת ההפגנות במקום. ברקע אפשר לשמוע התפוצצויות של רימוני גז ובקבוקי מולוטוב. לא מבין את המילים אבל האירוע כולו מרגש וסוחף. 

 

 

Screenshot (809)אקסרכיה, על פי מדריך אתונה ⇐ ⇐ להישרדות של מאט בארט, משמשת אכסניה למשפחות יווניות משכבות שונות, וקהל מגוון של סטודנטים, אמנים, אנרכיסטים, מהגרים, פושטי יד, חסרי בית, מכורים לסמים, כלבים תועים וכמעט כל סוג של אדם, למעט שוטרים. ברחובות יש מגוון של חנויות מוזיקה, דיסקים ותקליטים, יחד עם חנויות מחשבים, קומיקס, ספרים משומשים, בוטיקים, ברים ובתי קפה. בסמוך נמצא גם המוזיאון הארכאולוגי הלאומי של אתונה ובכיכר המרכזית, אחד מבתי הקולנוע העתיקים ביותר באתונה, המכונה "ווקס".

דמויות אנונימיות הנעות ומקפצות בין הבניינים כמו רוחות רפאים 

ויש גם את הגרפיטי שהוא בלתי נפסק (ראו גלריה למטה). גרפיטי נקשר בדרך כלל למחתרתיות וליציאה נגד החוק, וגם דרך לבטא בצורה אמנותית דעות ורעיונות הנחרטות על קיר הבניין לא תמיד בהסכמת בעליו. באקסרכיה זה נראה טבעי.

במהלך השיטוטים בשכונה הגענו לבניין הזה (למטה). בניסיון לעמוד על פשר הסימנים הללו בבניין שנראים כמו כתב יתדות עם סימני חרטומים למיניהם פניתי לעזרת פייסבוק וקבלתי תגובות רבות. השאלה אודות מהות הסימנים הללו נשארה אמנם פתוחה, אולם מה שכן למדתי הינה העובדה שלגרפיטי המרתק הזה אחראית קבוצה רסס גרמנית המכונה 1UP. על פי הוויקיפדיה מדובר בקבוצה מחתרתית הפעילה משנת 2003 שנוהגת לחרות גרפיטי ללא היתר בבניינים שונים בערי העולם. נכון להיום הוגשו נגדה למעלה מ-300 תביעות אולם עד כמה שהצלחתי לברר, המשטרה מתקשה לשים ידה על החברים. לפני כשנתיים (2018) פרסמה 1UP קטע וידיאו על עלילותיה באתונה, הכולל, בין היתר, את העבודה על הבניין באקסרכיה. הסרט המדהים הזה שצולם בעזרת רחפן מראה את חברי הקבוצה חבושים מסיכות, נעים בין הבניינים ומקפצים על הגגות כמו רוחות רפאים.

 

אנחנו חזרנו למלון. בדרך קניתי מסכה נגד הקורונה.

 

—————————-

——————————————————————————-

* כל התמונות בכתבה צולמו על ידי עמי בן בסט © 

גלריית אקסרכיה*

 

 

 

2 תגובות

אהבת? עורר בך עניין? אנא השאירו תגובה כאן...