רובה הסיפורים

wm_14256245

רובה ווינצ'יסטר בן כ-130 שנה, נמצא לא מכבר "נשען" על גזע עץ בפרק לאומי בנבדה, ארה"ב. תמונת הרובה העתיק, שנראתה כמו נלקחה מסרט בוקרים קלסי, הציתה את דמיונם של חובבי המערב הפרוע ברשתות החברתיות. עד כדי כך שרבים מהם הציעו שורה של תסריטים אלטרנטיביים לגבי מה שאולי התרחש שם. לסיום, הפתעה לאוהבי הז'אנר.

 

———————————————-

הו איזו עלילה מופלאה!
קאובוי מהסרטים 1887 (ויקי)

אם גם אתם גדלתם כילדים עם הספרים והסרטים של המערב הפרוע, חשופים לקרבות העזים אל מול אדומי העור – שהיו בדרך כלל פראים ואכזרים, להרואיות של אנשי החוק אל מול הנבלים, וגם לרומנטיקה של קרבות האקדחים על רקע השקיעה, קרוב לוודאי שגם תאהבו את ספור המעשה הזה אודות רובה הווינצ'סטר העתיק.

בצהרי היום

הרובה נתגלה לפני כחמש שנים במסגרת סיור עבודה של קבוצת ארכיאולוגים בפרק הלאומי האגן הגדול (Great Basin National Park) במדינת נבדה. הוא היה מונח על גזעו של עץ זקן – עַרְעָר ממשפחת הברושיים, כאשר קת העץ הסדוקה שלו טמונה בשכבת העשב שבקרקע (תמונה למטה). אווה ג'נסן, הארכיאולוגית שחשפה אותו, אמרה בראיון לעיתון מקומי כי שיחק לה המזל. "הסיור נערך בשעת צהרים כאשר אור השמש האיר את הרובה. מאוחר יותר, היא ספרה, הוא היה כבר מוצל והיה מן הסתם נשאר נסתר מעיננו. ואם מזכירים את המזל, שנתיים אחרי התגלית פרצה שרפה בפרק שכלתה את העצים באזור הזה כולל הערער.

היו זמנים במערב
הצית את הדמיון (ויקי).

מיד אחרי התגלית הפך הרובה לכוכב תקשורת. תמונת הרובה הישן והמחורץ שנראתה באינסוף צילומים בעיתונות המקומית והארצית הציתה את הדמיון ועוררה אינספור שאלות, כגון: מי הניח אותו? ומה לעזאזל הוא עשה שם? הבדיקות השונות העלו כי מדובר בדגם שפותח ויוצר בשנת 1873, כנראה דגם מוצלח במיוחד, עד כדי כך שזכה לכנוי: הרובה שהביא לכבוש המערב (Gun that Won the West). זה היה הרובה עטור התהילה הזה נשא מחסנית דמוית הצינור שיכלה להכיל 15 כדורים, ואפשרה ירי מהיר וממושך כמעט ללא הפסקה.

(סרטון קצרצר מרשים על ה-1783 כאן).

 

איש החוק

הרובה הספציפי הזה, כך הסתבר, יוצר בשנת 1882, מה שאומר שהוא היה שם בפרק – נשען על עץ הערער, קרוב ל-130 שנה! למה ומדוע? ובכן מחקר נוסף שערכו חוקרי הפרק, שכלל גם נבירה בארכיונים היסטורים ובקטעי עיתונות מקומית מאותה התקופה, לא העלה שום אירועים מיוחדים שניתן היה לקשרם לרובה. לא נמצא גם  כל קשר, אולי למגינת לבם של שוחרי המערבונים, לקרבות מפוארים כמו זה שהיה למשל ב-או. קיי. קוראל, בעיירה טומבסטון, וגם לא עדויות להימצאותם  בסביבה של ברנשים כמו בילי הפרא ו-בפאלו ביל.

רובה הווינצ'יסטר עצמו שמוצג היום לראווה במוזיאון מקומי בפארק, ממשיך, מן הסתם, לעורר גלי פליאה וסקרנות. לא מכבר פורסמה תמונת הרובה ברשת החברתית REDDIT, הידועה בפרצי היצירתיות של חבריה, מה שהביא, ואין דרך אחרת לנסח זאת, למטר של תסריטים אפשרים באשר לנסבות בהן נמצא הרובה. במובן המטאפורי לפחות, הווינצ'יסטר העתיק חדל לירות קליעים והחל לשמש מודל וקטליזטור לרקימת סיפורי עלילה דמיוניים, אם תרצו, לרובה שיורה סיפורים.

הנה בתרגום חופשי אחד מהתרחישים שהופיעו ב-REDDIT (עוד כאן). תוכלו כמובן להוסיף עלילות דימיון משלכם. כאשר מדובר במערב הפרוע וברובה ווינצ'יסטר משנת 1873, רק השמים הם הגבול.


ולסיום לאוהבי הז'אנר של: "When you have to shoot, shoot. Don't talk"…עיניים מכווצות, קצה של סיגר שמוט בזווית הפה, קלוז-אפ, אצבעות נמתחות ומוסיקה קצבית. קטע קלסי מתוך "הטוב הרע והמכוער" של סרג'ו לאונה. קלינט איסטווד הוא הטוב, היפה והשתקן, לי ואן קליף – הרע, ואלי וולך, המכוער:

אהבת? עורר בך עניין? אנא השאירו תגובה כאן...