דקה הסטורית

סרטון וידיאו חדש מכמת את ספורה של התרבות האנושית בכמה דקות. בהילוך מהיר, ההיסטוריה שלנו נראית כאוסף עצום ולא מאורגן של אמביציות, גחמות, ומשחקי כוח, יחד עם אינספור אירועים ותרבויות שקמות ונופלות ב"הרף עין", כמו היו חלק מתסריט קבוע וידוע מראש
ואיך יראה סרט דומה מאות שנים בעתיד? התשובה, לפחות על פי אחד התסריטים, אינה מלבבת. 

 

164169550-compass-wallpapers

—————-

רקע

קטע הווידיאו* הזה המכונה: ההיסטוריה של העולם מידי שנה,  מציג במשך כ-18 דקות את סיפורו של המין התבוני, שנה אחר שנה, החל מלפני 200,000 שנים – כאשר אי שם במזרח אפריקה הסתודדו להם קבוצות של יונקים נבונים והולכי על שתיים, ועד לימינו אלההשינויים מוצגים בפרמטרים שונים, ביניהם: אוכלוסיית העולם, המצאות וגילויים מרכזיים בתחומי המדע והטכנולוגיה, שינויים בחברה ובתרבות, והופעה (או היעלמות) של ציוויליזציות עובריות ומתקדמות.

Screenshot (182)א

מסע השתלטות מהיר

200,000 שנה הינם זמן קצרצר. אם זוכרים שהפלנטה שלנו קיימת מעל לארבעה מיליארד שנים(!) מדובר בהרף עין. אבל תראו איזו תפוקה. מהרגע שלחצתם על מקש הפליי, העלילה הולכת ומתפתחת במהירות. קבוצות קטנות של בני האדם הנבון (Homo sapiens sapiens) מתחילות לעזוב את אפריקה וליישב את העולם במה שנראה על פניו מסע השתלטות מהיר ומושלם. על רקע השנים העוברות, המפה האנושית הולכת ומשתנה. מרתק לראות כיצד היצורים הנבונים הראשונים מתחילים לחדור אל אזור הים התיכון וחצי האי ערב, בואכה חופי הודו.  בסוף הדקה הראשונה לדוגמא (1:57) כאשר התאריך הינו 3990 שנים לפני הספירה, יש כבר התיישבות אנושית באירופה ובחלקים ניכרים באסיה, כולל איראן וסין. מד האוכלוסייה העולמית עומד אז על כ-28 מיליון בני אדם.

AnalogClockAnimation1_2hands_1h_in_6secהשנים עוברות . האותיות, הצבעים, הצורות והכתמים מרצדים בעיניים. ככל שמונה הזמן ממשיך לתקתק אפשר לראות ולדמיין כיצד בני ההומו סאפיינס מתחילים להתבסס, לשמור ולהגן על עצמם, ולייצר אמצעי מזון, חימום והישרדות. שנים הרבה אחר-כך, חברות נוודיות, ברובן ציידים לקטים, יתיישבו להן דרך קבע במקומות ספציפיים ויבייתו בעלי חיים וצמחים. בשלב מסוים הם  יפתחו אמצעי תקשורת; כתב שיאפשר להם לא רק לעשות היסטוריה אלא גם לתעד אותה.

עד להתלקחות הבאה

לסרטון הזה יש תכונה קופרניקאית מובהקת – הוא נותן בראש למדינות ועמים הנוהגים לטעון לייחודיות כזאת או אחרת ומוציא אותן מהמרכז. במבחן הזמן העובר רואים שוב ושוב עמים המבקשים להתפשט, להתחזק, לשרוד ולשמר את עצמם תוך השתלטות על טריטוריות, מקורות מזון ואנרגיה. אין בכך כל גילוי היסטורי אבל מאלף לראות כיצד רבים מהם, אינם שורדים במבחן הזמן. ראו מקרה אכד, מצריים, האימפריה החיתית, אשור, בבל, פרס והאימפריה הרומית.

Mesopotamia-HE
תרבויות מופיעות ונעלמות

המעקב אחר תהליכי צמיחה וגידול של ישויות מדיניות מרתק. מדינה אחת הולכת ומתחזקת – אחרות הולכות ומצטמצמות, לעיתים נבלעות בגבולותיה. מאחורי הגידולים והכיווצים מסתתרות בדרך כלל מלחמות עקובות מדם וגם שורה של הסכמים וסדורים שמחזירים את השקט עד ההתלקחות הבאה.

לא פעם, נסבות הופעתן והיעלמותן של תרבויות גדולות אפופות תעלומה. בלשון אחר: אין לחוקרי ההסטוריה די ממצאים כדי להבין מה בדיוק קרה שם. דוגמא כזאת, אחת מיני רבות, היא ספורה העלום של תרבות עמק ההינדוס ששגשגה במערב הודו ופקיסטן של היום במשך למעלה מ-1000 שנים, החל משנת 2,800 לפני הספירה. התרבות העירונית שפרחה שם היתה מן הראשונות בעולם. אין עדיין מידע רב לגביה, לא אודות הכתב שלה שטרם פוענח, וגם לא על אודות הנסיבות שהביאו להיעלמותה הפתאומית.  

סיפורי אגו 

מאחר ולא ניתן לתעד את כל האירועים המשפיעים שהיו בעולם מידי שנה בשנה בתקופה של 200,000 שנים, בחירת האירועים בסרטון הווידיאו שרירותית. חסר לדוגמא (לטעמי) ציון דרך מרכזי  שארע במהלך המאה ה-16 כאשר תוכן פולני בשם קופרניקוס הגדיר ומיקם את הכדור שלנו, לראשונה בצורה מפורשת, לא במרכז העולם שהכל נע סביבו, אלא חג מסביב לשמש. זו הייתה מכה הגונה לאגו התפוח של אבותינו מהתקופה ההיא. לימים, אותה ייחודיות לכאורה  של מיקומינו ביקום תלך ותטשטש עוד יותר כאשר יסתבר כי השמש הינה רק כוכב ממוצע מתוך מיליארדים רבים של כוכבים המרכיבים את גלקסיית הבית שלנו, גלקסיית שביל החלב.

330px-Indus_script
עמק ההינדוס – כתב אניגמטי

ואם עוסקים כבר בייחודיות_ כאשר בוחנים את ההתפתחויות במדע והטכנולוגיה ברחבי הכדור, קל לראות כי אין יתרון מובהק למדינה מסויימת. נכון שאחת ההמצאות היותר חשובות בהסטוריה – הגלגל, הופיעה לראשונה בדרום המסופוטמיה בסביבות 4,000-5,500 לפני הספירה אבל זה לא אומר שהסהר הפורה היה כר בלעדי להמצאות ופתוחים טכנולוגים. במפת  הווידיאו אפשר לזהות בקלות כי טכנולוגיות ייחודיות  צומחות גם במצרים, בהודו, ביוון העתיקה, בסין ובקרב בני האינקה והמאיה. (סקירה יפה כאן).

חוזרת על עצמה? לא בהכרח

האם יש חוקיות למודל הבנייה וההתעצמות של תרבויות, כמו גם לדעיכתן? ואם כן, האם אפשר יהיה לאתר את תהליך כזה בזמן אמיתי? על כך בדיוק נכתבו אלפים רבים של מחקרים וספרי הסטוריה. ספור לא פשוט מה גם שההסטוריה, למרות הפופולריות של הפתגם הנקשר בה, אינה בהכרח חוזרת על עצמה, ואם כן אז בתבנית כללית ולא באופן ספציפי.

ובכל זאת אני מהדק לרגע את כובעו של ההסטוריון החובב ומנסה לאתר גורמים עיקריים שעשויים להיות מעורבים בדרמות הכבירות הללו של עלייתן ונפילתן של ממלכות ואימפריות לאורך השנים. יהיו שם מן הסתם גורמים אקלימיים והשפעות סביבה, תחושות נקם ההולכות ומצטברות, אולי טכנולוגיות נשק חדשות שפותחו על ידי יריבים, ובודאי גם משהו מהשפעותיו של הכבוש המתמשך כמו סיאוב ושחיתות במדינות שליטות. 

הישרדות

גורם מעניין במיוחד הינה טכנולוגיה חדשה ומהפכנית שהופיעה בדקה האחרונה של הווידיאו (18:18) ומאיימת למלא תפקיד מרכזי בהיסטוריה העכשווית והעתידית שלנו. הכוונה כמובן לרשת האינטרנט. הרשת הזאת שמאפשרת חיבור רציף וישיר של קהלים עצומים של בני אדם, תוך כדי עקיפה של גבולות מדיניים, עשויה לחולל שינויים יסודיים במבנה המסורתי הישן של החברה האנושית, ומתוך כך, גם בכל מה שקשור לתהליך הופעתן, או היעלמותן של מדינות ומעצמות-על

לאן כל זה הולך? כיצד ייראה סרט ווידיאו עתידי שיתאר את קורותיהם של בני האנוש, נניח במאות ה-22 וה-23? קשה לדעת. יכול להיות שהבעיה שלנו לא תהיה דווקא בשינויים דרמטים שיתחוללו במבנים הישנים של החברה, אלא ב_הישרדות, במיוחד אם מביאים בחשבון טכנולוגיות השמד חדשות עם פוטנציאל הרס גלובאלי, שיתווספו עם השנים לארסנל הנשק האנושי . במקרה כזה ספק אם בכלל יהיה מי שיצלם סרט מעין זה.  

סרט הווידיאו השלם:

————————–

————————————————–

* ההסטוריה של העולם, מידי שנה נערך על ידי מי שמכנה את עצמו, או עצמה: Ollie Bye
Credit for the upper image

אהבת? עורר בך עניין? אנא השאירו תגובה כאן...