עולם ללא אגדות

האם יתכן שאי-שם בארכיונים הסודיים של הכס הקדוש ברומא טמון מכשיר מסתורי שיודע לחזור אחורה בזמן, ולהראות (ולהשמיע) את ההיסטוריה כפי שקרתה באמת.


אגדה אורבנית הינה ישות ספרותית מרתקת ויוצאת דופן. למרות שהעלילה המסופרת בה היא ברוב המקרים מופרכת, והאירוע המתואר בה לא קרה, אולי חלק זעיר ממנו, היא נשמעת אמינה כי היא מסופרת בדרך כלל על ידי אנשים שהיו כביכול עדים לאירוע, או שמעו עליו ממקור מוסמך. מתוך כך, היא ממשיכה לשגשג בהוויה התרבותית, נוסכת בחיים שלנו אלמנטים של פליאה והשתאות, והופכת את מציאות היומיום יותר מאתגרת, ואולי גם טיפה יותר מעניינת.

ראו למשל את סיפור הזמן המשונה הזה שמגיע היישר מהמרתפים אפופי הסוד בקרית הוותיקן ברומא. אם הוא נכון, המשמעות היא שאיפה שהוא בארכיונים החשאיים של הכס הקדוש קיימת טכנולוגיה חדשנית ומהפכנית שמאפשרת למשתמשים בה להתכוון אל העבר, לצפות ולשמוע אירועים ספציפיים שהתרחשו בו. ממש כך.

תכירו בבקשה את צופה זמן – הכרונובייזר (Chronovisor). השם נגזר מהמילים הלטיניות-יווניות-"chronos"-זמן ו"visor"-צופה. הסיפור מתחיל בתחילת שנות ה-50 של המאה הקודמת כאשר נזיר בנדיקטיני בשם פלגרינו ארנטי (Ernetti) שהיה חוקר מוזיקה עתיקה ניסה לשחזר מזמורים גרגוריאניים עתיקים באחד מבתי הספר באוניברסיטה הקתולית של מילאנו. האב אגוסטינו גמלי (Gemelli) מייסד הבית ספר שהאזין יחד עימו למזמורים טען לפתע שהוא שומע את קולו של אביו המת. לדבריו, זה לא היה איזה מסר עמוק שאב מעביר לבנו אלא משפט שגרתי מחיי היומיום. הוא שמע את אביו הסנדלר מדבר עם אדם אחר על מחיר שעוות הנעליים. ארנטי התקשה לכבוש את התרגשותו; האם יתכן, שאל את עצמו, שמראות וקולות מהעבר עשויים להישמר כאנרגיה אי-שם בספקטרום האלקטרו מגנטי? ארנטי שהיה איש משכיל וגם פיזיקאי חובב שהתעניין בתחומים מגוונים, מחליט ללכת עם העניין הזה עד הסוף. השנה 1952. הוא מגייס מימון מהאב ג'מלי, ופרויקט הכרונובייזר יוצא לדרך. זה גם הרגע, מן הסתם, שבו החלו להתרקם להם חומרים מהסוג שיכול לצמח אגדןות, במקרה הזה, אגדה אורבנית עסיסית.

ישו על פי הוורסיה של הכרונובייזר

הפרטים על מה שקורה באותם השנים ייחשפו מאוחר יותר על ידי ארנטי עצמו בראיון שנתן בשנות ה-70 למגזין האיטלקי La Domenica del Corriere, ובספר של תיאולוג וכומר צרפתי בשם פרנסיס ברון (Brune) שיצא בשפה הצרפתית בשנת 2002 תחת השם: Le Nouveau  Mystere du Vatican – "התעלומה החדשה של הוותיקן".

לצורך בניית הכרונובייזר גייס ארנטי צוות של 12 אנשי מדע שעבדו על הרעיון, ביניהם שני מדענים עתירי מוניטין כמו הפיזיקאי וחתן פרס נובל לפיזיקה, אנריקו פרמי, ומדען הטילים הגרמני-אמריקאי ורנר פון בראון. שמות החוקרים האחרים נותרו אנונימיים. התיאורים של ארנטי על עקרונות הכרונובייזר, כפי שמתוארים בספרו של ברון, ובמקומות אחרים, הינם כלליים ואינם בלשון מדעית, וזאת בלשון המעטה. התכונה המרכזית של המכשיר הייתה היכולת שלו לזהות קרינה אלקטרומגנטית שיורית ש"נוצרה" מאירועי עבר, זאת, בהתבסס על ההנחה שקולות ומראות ממשיכים להתקיים בצורה של אנרגיה. המערכת כללה מערכת חיישנים ואנטנות מיוחדות אשר שלוש מהן היו עשויות מתכות מיוחדות ו"מסתוריות" שיכלו לקלוט סיגנלים של אור וקול באורכי גל שונים.

שרטוט של הכרונובייזר – מקור: François Brune בספרו מ-2002 Le Nouveau Mystere du Vatican

הבעיה הפרוזאית הייתה ששני המדענים הידועים שהוזכרו כשותפים בבניית המערכת, פרמי ופון בראון נפטרו ב1954 וב-1977 כך שלא יכלו להעיד על אמיתות הסיפור. (הפרסום הראשון אודות המכשיר יצא לאור בשנת 1972, בשנות חייו האחרונות של וורנר פון בראון והוא לא הגיב עליו). שאר המדענים, כאמור, נשארו אלמונים.

לאחר פרסום הכתבה במגזין האיטלקי החלו להתפרסם תמונות שנוצרו כביכול על ידי המכשיר. ארנטי טען שביקר בעזרתו ברומי העתיקה, שמע נאומים מלהיבים של מרקוס טוליוס קיקרו, המדינאי והנואם הרומי המפורסם, צפה בנפוליון ומוסוליני, וגם התבונן באירועים תנכים גדולים. אחד האירועים היותר מרגשים, ע"פ ארנטי, הייתה צפייתו בימים האחרונים של ישו, כולל הוצאתו להורג בצליבה. 

עם הזמן, הסתבר כי כל התמונות שנקשרו בכרונובייזר ופורסמו היו זיוף או נוצרו על ידי אמנים אחרים. ומה קרה למכונה עצמה? ארנטי שנפטר בשנת 1994 חזר וטען, גם על ערש דווי, שהסיפור אמיתי, ושהכנסייה הקתולית אסרה בתכלית האיסור להשתמש בכרונובייזר. יתר על כן, האפיפיור פיוס ה-12 הורה להחרימו ולפרקו. הכנסייה מצידה לא התייחסה לכל הסיפור.

הכרונובייזר – תמונה מהימים האלה כפי שמדומיין על ידי תוכנת AI

סיפורים מן הסוג הזה העמוסים במעשי ניסים ומיסתורין, אינם מתים בקלות. ישנם רבים הטוענים כי הכרונובייזר לא פורק והוא נמצא אי-שם חבוי במרתפי הכס הקדוש. כך או כך, ההחלטה של האפיפיור, אם היתה, נראית בסך הכל די הגיונית. קשה להניח שיהיה משטר, או מוסד רב עוצמה שיתיר לנתיניו להחזיק מכשיר שיכל להראות את ההיסטוריה כפי שהתרחשה באמת. דברים כהוויתם עשויים להוות איום של ממש על קהל המאמינים ולא משנה, במה. ההיסטוריה, כפי שאמר פעם הפילוסוף צרפתי אלכסיס דה טוקוויל הינה גלריית תמונות שיש בה מעט מאד תמונות מקוריות והרבה העתקים.

חוץ מזה, מכשיר כזה יהיה בהכרח אויבם המובהק של האגדות וסיפורי העם למיניהם. תארו לעצמכם, עולם ללא אגדות. למזלנו, נראה כי הכרונובייזר לא קיים. אגדה אורבנית! כבר אמרנו.

—————————-

————————————————————-

* תודה ליוסי שהפנה את תשומת ליבי לטכנולוגיה הניסתרת הזאת

תגובה אחת

אהבת? עורר בך עניין? אנא השאירו תגובה כאן...