עיר עמוסת צללים

ערי רפאים הינן סוג של ישויות אורבניות מוזרות המתקיימות להן, במובן מסוים, בין המציאות לדמיון. את הכינוי: עיר רפאים, הן שואלות מעולם הדימיון והאגדה למרות שהן עצמן נמצאות ומתקיימות בעולם האמתי. 

ביקור בעיר מן הסוג הזה הינה חויה מסעירה ומרתקת לכשעצמה, גם כאשר היא נעשיית באמצעות תוכנה ומסך המחשב.

————————

כאשר הנטישה נעשתה בחופזה, הספור הזה נהיה מצמרר במיוחד

ערי רפאים הן ערים מתות-חיות. התשתיות והמבנים שלהן קיימות בצורה כזאת או אחרת, אבל האנשים אינם! הסבות לנטישת התושבים יכולות להיות שונות, החל ממגיפות, אסונות טבע וסיבות כלכליות, וכלה במלחמות או באסונות מעשה ידי אדם. גורלן של ערים מין הסוג הזה הוא בדרך כלל דומה; אם יעברו מספיק שנים, ללא התערבות מלאכותית, הטבע "ייקח את העניינים לידיים", ומה שהיה פעם ישוב אנושי משגשג עשוי להתכסות בצמחייה פראית שוטה ועבותה יחד עם אוכלוסייה מגוונת של בעלי חיים.

Screenshot (469)

 

chernobyl-disaster-picturesיצא לי לסייר לא פעם בישובים נטושים בישראל וברחבי העולם. התחושה היא בהחלט לא נעימה, במיוחד שאתה מהלך במקומות שהיו פעם שוקקי חיים, כמו בתי ספר או גני שעשועים, וכל שאתה יכל זה רק לדמיין את הצלילים וההמולה השמחה שהיתה כאן. לעיתים, כאשר הנטישה נעשתה בחופזה, הספור הזה נהיה מצמרר במיוחד. כמו מה שקרה לדוגמא בעיר פְּריפּיָאט (Pripyat) באזור קייב, אוקראיינה של היום. העיר פריפיאט נוסדה בשנת 1970 על מנת לאכלס את עובדי הכור הגרעיני בצ'רנוביל. ביום ה-26 באפריל 1986 כאשר כיפת הבטון בכור מספר 4 התפוצצה ועננים עצומים של קרינה רדיו אקטיבית החלו להתפשט לכל עבר, חיו בפריפיאט שהייתה סמוכה לכור (וגם גדולה יותר) מהעיר צ'רנוביל, קרוב ל-50,000 בני אדם.

הדי הפיצוץ נראו ונשמעו היטב ברחבי העיר אלא שהמידע אודות מה שקורה בכור, כמו גם הוראות הפינוי, נתנו בצמצום ובאיחור רב. בדיעבד זה הביא להגדלת מספר הקורבנות שנפגעו מהקרינה הקטלנית, והגיעו עם השנים לכ-5,000 הרוגים. (על העיר ופינוייה האיטי והרשלני כאן).

עמוסה בצללי עבר

פריפיאט שנקראה על שם הנהר הסמוך הייתה פעם יישוב לדוגמא ובבת עיניו של השלטון הקומוניסטי, שדאג לשים דגש על תכנון אורבני ייחודי ובניית מוסדות חינוך ותרבות ברמה גבוהה. היום, 32 שנים אחרי, העיר הצעירה הפכה שוממת, מלאה בצמחייה סבוכה ועמוסה בצללי העבר. בשנים האחרונות נערכים בה סיורים מאורגנים של קבוצות קטנות שעושות סבוב מהיר סביב לכורים, ונלקחים אחר כך לשוטט בחוצות פריפיאט תחת בקרה ובדיקות קרינה קפדניות.

במקום בקרו בשנים האחרונות, כולל בשנה הנוכחית, צוותי צילום של החברות גוגל מאפס ויאנדקס מאפס , חברת האינטרנט הרוסית, שהפיקו שורה של צילומי רחוב (Street view) ופנורמה מדהימים שמאפשרים לכל מי שחשקה נפשו לסייר בעיר, ולחוות, בצורה וירטואלית לפחות, מה זו עיר רפאים.

הסיורים הדיגיטלים הללו שנעשים בדרך כלל באמצעות עכבר מול מסך המחשב, נעדרים כמובן כל תחושה פיזית של 'להיות במקום עצמו' , שלא לדבר על קולות וריחות. יחד עם זאת, התוכנה מספקת תמונות עדכניות יחסית, ושורה של יכולות מגוונות, כמו למשל האפשרות לדלג מאתר לאתר בהסט העכבר, למקם במהירות את עצמך במפה, ולקבל מבט פנורמי של 360 מעלות, הן מלמעלה (מגובה רב), והן מלמטה, בצילומי תקריב ממטרים ספורים.

העיר פריפיאט רושתה בצורה מרשימה מאד על ידי החברות גוגל ויאנדקס. בצילום כאן (למטה) אפשר לראות את מפת צילומי הרחוב של העיר. הקווים הכחולים הינם המקומות בהם עבר צוות גוגל וצילם. הקווים, כפי שאפשר לראות, חוצים את העיר כולה. אתה יכול למקם עצמך (כלומר ללחוץ עם העכבר) בכל נקודה לאורך הקווים, וכך להסתובב ברחובות, להכנס פנימה לכמה וכמה מבנים, לבקר בשפת הנהר, במעגן הרכבת, ועוד ועוד.

Screenshot (464) - Copy

הולכת ומתכסה

Screenshot (439)לאחר סבוב מהיר באיזור מערכת הכורים בצ'רנוביל (שמאלה) – אין הרבה מה לראות, אני מגיע לפריפיאט. ה"הליכה" ברחובות העיר דומה קצת להליכה בחורש טבעי סבוך. בחלק מהבניינים אפשר לראות ענפים שכבר חדרו פנימה מבעד לחלונות. אין ספק כי העיר הולכת ומתכסה בעצים וצמחייה עבותה. אני למד גם שבאזור כולו התרבו מינים רבים של ציפורים ובעלי חיים שחלקם לא הוכרו במקום קודם לכן. מקומות מרשימים ודוקרים במיוחד הם האזורים של בתי הספר ופארק השעשועים עם הגלגל הענק שהיה חדש לחלוטין והיה אמור להתחיל לפעול כחודש אחרי האסון.

 

רכבות וציוד עזוב…

 

 

ספרים, גני ילדים, ספורט ותרבות…

 

שעשועים וגלגל רפאים ענק…

 

 

האפשרות לחוות סיורים "מקרוב" בערים נטושות בעולם באמצעות צילומי הרחוב הללו, היא מרתקת לכשעצמה. נכון שאתה מקבל כאן תמונה של מציאות שנבחרה עבורך והיא תחומה לרגעים  ספציפים בזמן – קצת בדומה לטיול מאורגן שמסלולו נבחר מראש, אלא שכאן אתה יכול לעזוב את המדריך בכל רגע ולהפליג כרצונך לאתרים אחרים. תוכל לסרוק אותם כרצונך, להתקרב, להתרחק, להסתובב מסביבם, או אולי לנסות נקודת מבט אחרת. סביר להניח שרוחות רפאים כנראה לא תראה בערים הללו, אבל לרחף כמו רוח בהחלט כן.

————————–

——————————————————-

תודה(!) שהגעת לכאן. הבלוג הזה הינו יצירה אישית, תוצאה של השקעת עשרות רבות של שעות עבודה וסקרנות שנמתחת לקצה. אשמח אם תשקל/י את האפשרות להשתתף בהשקעה בכל סכום שיראה לך. אני מצידי מבטיח להמשיך לשוטט ולהרים כל אבן שנראית אחרת.

Other Amount: ILS

אהבת? עורר בך עניין? אנא השאירו תגובה כאן...